m

m

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Työkalupakki osa 1 - Manu

Manu "Han Salo" Salonen vastaa muusikoiden lavalla tuottaman äänen saattamisesta yleisön vaativien laatustandardien mukaiseksi. Kurkistetaanpa Manun työnkuvaan sen verran kun osaan asiasta kertoa:

Bändin soittimista ja vahvistimista tuleva ääni laitetaan kumikaapelin sisään joko DI-boxia tai mikrofonia käyttäen. Mikrofoneina suosiossa ovat olleet Sennheiserin tuotteet, paitsi kitaravahvistimessa Heil PR 31 ja BeyerDynamic M201. Jarkolla on tosin ilmeisesti niin voimakas ääni, että mikrofonissa ei tarvita kaapelia siirtämään ääntä paikasta toiseen, vaan Jarkko käyttää johdotonta mikrofonia.
Sen jälkeen kun itse kunkin laulu- ja soitintaiteilijan henkilökohtainen esitys on saatu ahdettua kaapeliin, se siirtyy järjestelmän aivoyksikköön. Allen & Heathin iDr32 lienee tarkemmalta tuotemerkiltään tämä laite. Aivoyksikköä komennetaan äänimiehen komentosillalta käyttäen iLive T80- komentoyksikköä. Aivoyksikköä voidaan käskeä tekemään kaikenlaisia temppuja yksittäisille äänille ja ennen pääsyään ulos, äänilähteitä sekoitetaan toisiinsa sopivassa suhteessa ja maustetaan efekteillä.
Sekoittamisen ja maustamisen jälkeen ääntä pienimuotoisesti vahvistetaan Aura Audion ja Hoellsternin valmistamilla vahvistimilla. Vahvistimella aikaansaatu melko paljon alkuperäistä voimakkaampi ääni (joka on edelleen kaapeliin pakattuna) tarjoillaan yleisölle Aura Audion A1 yläkaappien, XD18 subwooferien ja i3 etufillien läpi.
Bändi käyttää itsensä kuuntelemiseen langatonta korvamonitorijärjestelmää, niitä kahta vanhanaikaista jermua lukuunottamatta. Niillä kahdella jermulla on edelleen käytössä perinteiset (yllättävästi) Aura Audion tekemät C15 monitorikulmat. Jarkolla 2kpl ja minulla 1.

1 kommentti:

  1. TOOLBOX PART 1 - MANU

    Manu ”Han Salo” Salonen is responsible of bringing the sound the musicians produce on stage in accordance with the demanding quality standards of the audience. Let’s take a peek at Manu’s job description, at least as much as I’m able to explain:

    The sound that comes from the band’s instruments and amplifiers is put inside a rubber cable using either a DI-box or a microphone. Sennheiser products have been the preferred choice of microphones, except Heil PR 31 and BeyerDynamic M201 for the guitar amp. Jarkko has such an evidently powerful voice that no cable is needed to move the voice from one place to another, so he uses a wireless microphone.
    After each one of the artists’ personal performance is crammed into the cable, it moves to the system’s brain unit. This device seems to be Allen & Heath’s iDr32 for its more precise brand. The sound guy commands the brain unit from his navigating bridge by using the iLive T80 command unit. The brain unit can be commanded to do all kind of tricks to single sounds, and before going out, all sound sources are mixed altogether in a balanced proportion and are spiced with effects.
    After mixing and spicing, the sound is amplified on a small scale with Aura Audio and Hoellstern amplifiers. The sound obtained with the amplifier, now quite more powerful than the original (and still inside the cable), is delivered to the audience through Aura Audio’s A1 speaker system, XD18 subwoofers, and i3 front fill.
    To hear themselves, the band members use an in-ear wireless monitor system, with the exception of these two old-fashioned, obstinate veterans. These veterans still use (surprisingly) the traditional C15 stage monitors made by Aura Audio. Jarkko uses 2 and I use 1.

    VastaaPoista